Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

To Ντέφι


To ντέφι ή ταμπουρίνο είναι ένα κρουστό όργανο, στην ουσία ένα μικρό τύμπανο με ζίλια. Παιζόταν από τα πολύ παλιά χρόνια, από τότε που οι άνθρωποι άρχισαν να ανακαλύπτουν τη μουσική - στην Παλαιά Διαθήκη, η αδελφή του Ααρών, η Μαριάμ συνόδευε το τραγούδι της με ένα ντέφι.

Παρόλο που το πλαίσιο του οργάνου είναι συνήθως κυκλικό, υπάρχουν κάποιες παραλλαγές, εξάγωνες (Χιλή), οκτάγωνες (Κίνα), ορθογώνιες (Αίγυπτο) ή ακόμα και τετράγωνες (Ισπανία και Πορτογαλία).

Το όργανο είναι ελαφρύ ώστε να διευκολύνει τον παραδοσιακό τρόπο παιξίματος - το ένα χέρι κρατά το όργανο και το άλλο το κτυπά, χρησιμοποιώντας τα δάχτυλα, τις αρθρώσεις τους, την παλάμη ή ακόμα και το γόνατο.

Το ντέφι έφτασε στην Ευρώπη από τη Μέση Ανατολή κατά τη διάρκεια των μεσαιωνικών Σταυροφοριών. Αρχικά ήταν γνωστό με την αγγλική του ονομασία "timbrel". Αυτή αντικαταστάθηκε από τη γαλλική tambourin - μια εξαγγλισμένη εκδοχή, από όπου προέρχεται η σημερινή αγγλική ονομασία.

Το σύγχρονο ορχηστρικό ντέφι αποτελείται από ένα μοναδικό "δέρμα" από πλαστικό ή περγαμηνή (αρχικά από δέρμα μοσχαριού), καρφωμένο σε ένα ανοικτό πλαίσιο με διάμετρο περίπου 25 εκ. Το βάθος του πλαισίου είναι περίπου 8 εκ. Το αβαθές του πλαισίου προσδίδει στο ντέφι τον ελαφρύ και ανοιχτό ήχο.

Μεταλλικά ζίλια - σαν μικροσκοπικά κοίλα κύμβαλα με σιδερένιο άξονα - ενσωματώνονται ανά ζεύγη σε ανοίγματα διαμορφωμένα στο σώμα του οργάνου. Αυτά τα ζίλια - συνήθως ομαδοποιημένα σε δύο σειρές - δίνουν στο ντέφι τον χαρακτηριστικό του ήχο. Ένα διαμορφωμένο άνοιγμα για το χέρι επιτρέπει στο όργανο να κρατιέται άνετα και ασφαλώς.

Κατά τη διάρκεια της μακράς ιστορίας του, στην Ευρώπη και αλλού, συσχετιζόταν πάντα με το χορό. Σήμερα - ιδιαίτερα στην Ισπανία - το όργανο συνεχίζει να παίζει αυτό το ρόλο σε μεγάλο μέρος της παραδοσιακής λαϊκής μουσικής.

Πώς λειτουργεί το ντέφι

Το ντέφι ρολάρει διαφορετικά από ότι το τύμπανο, χωρίς να απαιτείται χτύπημα του οργάνου. Πρώτα ο παίκτης υγραίνει τον αντίχειρα του ενός χεριού. Στη συνέχεια, κρατώντας το ντέφι χαλαρά με το ένα χέρι, τρίβει τον αντίχειρα γύρω από τα χείλη της επιφάνειας με κίνηση κυκλική. Το αποτέλεσμα είναι ένας ασυνήθιστος βόμβος. Οι παλμοί που προκλήθηκαν από την τριβή του αντίχειρα με την επιφάνεια, κάνουν τα μεταλλικά ζίλια να κινούνται απαλά το ένα κόντρα στο άλλο και έτσι παράγουν τον ήχο.




Σχόλια