Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Τζοακίνο Ροσσίνι - Ο Χορός (La Danza): Tarantella

Από το 1830 μέχρι το 1835 ο Τζοακίνο Ροσσίνι συνέθεσε διάφορες άριες και ντουέτα για τραγουδιστές της Παρισινής κοινωνίας όπου σύχναζε. Τα έργα αυτά εκδόθηκαν σε έναν τόμο με τον τίτλο Soirées Musicales το 1835. Ο Χορός γράφτηκε στο εύθυμο ύφος της ταραντέλας του 18ου αιώνα. 

H ορχήστρα δημιουργεί το σκηνικό με τον ξέφρενο ρυθμό της ναπολιτάνικης ταραντέλλα που ήταν εξαιρετικά δημοφιλής εκείνη την εποχή. Ο τενόρος μπαίνει κρατώντας μια εντυπωσιακά μακριά νότα και κατόπιν ενώνεται ολόψυχα με το πνεύμα του έργου. Το τμήμα των κρουστών που περιλαμβάνει και κύμβαλο, ταμπούρο και τρίγωνο, συμπληρώνει τη θορυβώδη αλλά εύθυμη μουσική.

Το δεύτερο μισό του τραγουδιού διαθέτει ένα στρατιωτικό αίσθημα, με μια αιχμηρή συνοδεία που παίζουν τα έγχορδα. Η μουσική ξεσπά στο χορικό με μια νέα λαμπερή τονικότητα και ένα σύντομο ορχηστρικό εμβόλιμο οδηγεί σε ένα δεύτερο στίχο και στο τελικό χορικό.


Σχόλια