Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Γιόχαν Στράους ΙΙ - Εκεί όπου Ανθίζουν οι Λεμονιές, Έργο 364

Αυτό το ζωηρό βαλς, γραμμένο στις αρχές του 1870, υμνεί την άνοιξη. Πολλές από τις συνθέσεις του Γιόχαν Στράους ΙΙ δοξάζουν τις εποχές. Οι τίτλοι τους δείχνουν την εποχή του χρόνου που γράφτηκαν.

Ο Στράους χρησιμοποιεί όλη την ορχήστρα σε αυτό το ιδιαίτερα όμορφο βαλς, έτσι ώστε όλα τα όργανα, τα έγχορδα, τα πνευστά, τα χάλκινα και τα κρουστά, να έχουν ένδοξες στιγμές. Ένας χωριάτικος χορός εισάγει το βαλς και ακολουθεί μια χαριτωμένη και τρυφερή μελωδία.

Η διάθεση είναι ταυτόχρονα χαρούμενη και στοχαστική και καθώς εμφανίζονται διάφορα θέματα και παραλλαγές, η μουσική μεταβάλλει το ρωμαλέο και χαρούμενο ύφος της σε γαλήνιο και μελαγχολικό. 

Το φινάλε αναγγέλλει το τέλος του χορού, όπου η μουσική και η απόλαυση τελειώνουν.



Σχόλια