Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Γιόχαν Στράους ΙΙ - Tritsch - Tratsch Πόλκα, Έργο 214

Η Γερμανική λέξη "trarch" σημαίνει κουτσομπολιό, ενώ η λέξη "tritsch" δεν έχει κανένα νόημα. Ο Τίτλος είναι ένα δείγμα της συνήθειας του Γιόχαν Στράους ΙΙ να δημιουργεί λογοπαίγνια. Στην περίπτωση αυτή θέλησε να μιμηθεί ηχητικά το Αγγλικό "chit-chat" (ψιλοκουβέντα, κουτσομπολιό).

Η μουσική είναι ζωηρή και ο Στράους υπέθεσε ότι πολλοί χορευτές θα μπορούσαν να περιμένουν συζητώντας μέχρι να παιχτεί κάποιο βαλς. Ο συνθέτης έγραψε στο ημερολόγιό του ότι τον καιρό που διηύθυνε μια σειρά συναυλιών στο Λονδίνο, το κοινό ζήτησε αυτήν την πόλκα 38 φορές. 

Είναι ένα ζωηρό, ρυθμικό έργο, που χρησιμοποιεί έξοχα τα χάλκινα πνευστά και τα κρουστά και διακοσμείται ευρέως με τρίλιες και ένα πλήθος από μουσικά στολίδια. Ερμηνευτικά είναι απαιτητικό έργο, αλλά η μοναδική ευθυμία του το καθιστά απολαυστικό τόσο να το παίζεις όσο και να το ακούς.



Σχόλια