Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Γιόχαν Στράους ΙΙ - Αυτοκρατορικό Βαλς, Έργο 437

Ο Στράους έπαιζε συχνά στις αστραφτερές Αυτοκρατορικές χοροεσπερίδες, διευθύνοντας την ορχήστρας και παίζοντας ταυτόχρονα το πρώτο βιολί.


Η μεγαλοπρεπής έναρξη αυτού του συναρπαστικού βαλς υποβάλλει το σκηνικό του εορτασμού της 40ης επετείου της ηγεμονίας του Αυστριακού Αυτοκράτορα Φραντς Γιόζεφ το 1888. Ο Γιόχαν Στράους ΙΙ ήταν Μουσικός Διευθυντής των Χοροεσπερίδων της Αυτοκρατορικής Αυλής από το 1863 μέχρι το 1872 και συνέθετε κατά περίσταση για τον εορτασμό κάποιας αυτοκρατορικής επετείου.

Η ευστροφία της μελωδίας του Αυτοκρατορικού Βαλς, το οποίο είχε αρχικά ενορχηστρωθεί για μια πλήρη ορχήστρα, είναι τέτοια ώστε προσαρμόστηκε εύκολα για τα τέσσερα ή πέντε όργανα ενός συνόλου δωματίου από τον Αυστριακό συνθέτη Άρνολντ Σένμπεργκ το 1925.

Αυτό το βαλς είναι ένα τρυφερό και κάπως μελαγχολικό έργο, που κάποιες στιγμές στρέφει το βλέμμα νοσταλγικά στην παλιά Βιέννη. Το βαλς υμνεί τη μεγαλειότητα και την αξιοπρέπεια του γηραιού μονάρχη, που υπήρξε απόλυτα αφοσιωμένος στο λαό του.

Αρχίζει με ένα μεγαλοπρεπές, θαυμάσιο εμβατήριο, το οποίο σύντομα ανακτά δύναμη για να φτάσει σε ένα forte ολόκληρης της ορχήστρας. Αυτό διακόπτεται ξαφνικά και επιτρέπει στα ηχηρά τρομπόνια να επιβραδύνουν τη μουσική σε ένα pianissimo προτού ξεκινήσει ένα λυρικό μέρος των βιολιών.

Κατόπιν, αφού υπαινιχθεί το θέμα του, η ορχήστρα κινείται απαλά και εκφραστικά στο καθαυτό βαλς. Μελαγχολικό και ευγενικό αρχικά, μεταβάλλεται σε ενθουσιώδες και χαρμόσυνο καθώς εισάγονται νέες μελωδίες και θέματα.

Το βαλς υποβάλλει μεταξύ άλλων, μια επιβλητική αυτοκρατορική πομπή, ένα Βιεννέζικο δημοτικό χορό και στιγμές ηρεμίας. Στην coda επιστρέφει η βασική μελωδία του βαλς και τα θέματα παραλλάσσονται και επαναλαμβάνονται.

Τέλος, μια γαλήνια υμνητική απότιση φόρου τιμής στον Αυτοκράτορα στα βαθύχορδα προλογίζει μια αξέχαστη επανάληψη του βαλς με τα ξύλινα πνευστά πριν από μια τελική φιοριτούρα της τρομπέτας.



Σχόλια