Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν - Κοντσέρτο για Τρομπέτα σε Ρε Μείζονα

Ο Τέλεμαν συνέθεσε ένα μόνο Κοντσέρτο για σόλο τρομπέτα. Αυτό πράγματι προκαλεί έκπληξη μια και η τρομπέτα ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής εκείνη την εποχή. Το όργανο που κυριαρχούσε στις μέρες του Τέλεμαν ήταν η υψίφωνη τρομπέτα σε Ρε, με χαρακτηριστική διαπεραστική λαμπρότητα. Συμπεριέλαβε πάντως την τρομπέτα σε άλλους ορχηστρικούς συνδυασμούς. Εξάλλου υπάρχει και ένα κοντσέρτο για τρεις τρομπέτες.

Μέρη:

Ι. Andante

H ορχηστρική εισαγωγή απουσιάζει από το σύντομο εναρκτήριο Andante αυτού του κοντσέρτου. Η σόλο τρομπέτα ηχεία αμέσως, παίζοντας μια μακρά, ρέουσα μελωδία, ενώ τα έγχορδα και το τσέμπαλο μετρούν βιαστικά τον κανονικό, σχεδόν υμνητικό ρυθμό της συνοδείας.



ΙΙ. Allegro

Στο δεύτερο μέρος τα έγχορδα εισάγουν το Allegro. Σε αντίθεση με την προηγούμενη μελωδία που είναι άμεση - ισχυροί και ζωηροί ρυθμοί αντικαθιστούν τη συγκρατημένη μεγαλοπρέπεια του Andante. Τα έγχορδα και ο σολίστ μοιράζονται τη μελωδία - τα έγχορδα σχολιάζουν τη μελωδία της τρομπέτας και περιστασιακά προτείνουν τη δικιά τους νέα και συναρπαστική μελωδία.



ΙΙΙ. Grave

Το αργό και επίσημο Grave προορίζεται μόνο για τα έγχορδα και το κοντίνουο. Οι υψηλοί και διαπεραστικοί ήχοι της τρομπέτας του προηγούμενου μέρους αντικαθίστανται εδώ από την ήρεμη μελωδία του βιολιού σε ελάσσονα τονικότητα.



IV. Allegro

Μετά από μια μοναδική νότα που παίζεται από το κοντίνουο, η τρομπέτα ηγείται ξανά στο καταληκτικό Allegro. H μελωδία που παίζει το σόλο όργανο διαθέτει μια σχεδόν στρατιωτική χροιά. Παρόλο που τα έγχορδα έχουν το δικό τους ρόλο σε αυτό το μέρος, αναμφισβήτητα η τρομπέτα κυριαρχεί. Αυτό σε κανένα σημείο δεν είναι περισσότερο εμφανές, από ότι τη στιγμή που απογειώνεται στην κορυφή του μουσικού της φάσματος σε μια ψηλή καταληκτική νότα.




Ολόκληρο το κοντσέρτο, μπορείτε να το παρακολουθήσετε εδώ:




Σχόλια