Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Κλοντ Ντεμπισί - Δύο Αραμπέσκ L.66

Αυτά τα δύο έργα για σόλο πιάνο γράφτηκαν μεταξύ των ετών 1888 - 1891, όταν ο Κλοντ Ντεμπισί ζούσε στο πολύχρωμο Παρισινό προάστιο της Μονμάρτης. Η πληθωρική ύπαρξη των νέων καλλιτεχνών, συγγραφέων και μουσικών παρήγαγε μια έντονη ατμόσφαιρα, την οποία ο Ντεμπισί δόξασε αναπαράγοντας την ολάνθιστη αισθαντικότητά της στη μουσική του.

Τα δύο αυτά πιανιστικά έργα, σε Μι Μείζονα και σε Σολ Μείζονα, ο Ντεμπισί τα εμπνεύστηκε από το διακοσμητικό ύφος της Ισλαμικής τέχνης. Πρόκειται για πρώιμες συνθέσεις και όπως στην περίπτωση της "Φεγγαροφεγγιάς" δεν είναι χαρακτηριστικές του ώριμου ύφους του συνθέτη. Ταυτόχρονα είναι τέλειες μεταφορές στη μουσική των σπειροειδών διακοσμήσεων της Ισλαμικής τέχνης.

I. Μι Μείζονα - Andantino con moto

II. Σολ Μείζονα - Allegretto scherzando


Σχόλια