Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σεζάρ Φρανκ - εισαγωγή

Σεζάρ Φρανκ

Δεν υπήρχαν δυστυχώς μηχανήματα ηχοληψίας την εποχή του Σεζάρ Φρανκ για να καταγράψουν και να παραδώσουν στην αιωνιότητα τους υπέροχους αυτοσχεδιασμούς του στο εκκλησιαστικό όργανο. Από αυτή την άποψη ήταν ένας Μπαχ της εποχής του. Θαύμαζε άλλωστε το μεγάλο Γερμανό μουσουργό, αν και πνευματικός καθοδηγητής του ήταν αναμφιβόλως ο Μπετόβεν, από τον οποίο κληρονόμησε και την αναπτυγμένη μορφή της παραλλαγής, την τεχνική της οποίας σημαντικά περαιτέρω άλλαξε.

Παρά τα ζηλευτά χαρίσματά του, που τα σημάδια τους ανιχνεύονται σε όλες τις μουσικές του καταθέσεις, παρέμεινε ένας άσημος συνθέτης σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Είχε την κακοτυχία να δράσει μουσικά στη Γαλλία, χωρίς αυτός να είναι γνήσιος Γάλλος. Ήταν Βέλγος. Θανάσιμο ασφαλώς αμάρτημα για πολλούς Γάλλους πατριώτες. Το γεγονός αυτό επηρέασε αναμφισβήτητα τη διάθεση των αμέσων αποδεκτών των πονημάτων του.

Σήμερα πάντως αναγνωρίζεται ότι η μουσική του Σεζάρ Φρανκ αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό κεφάλαιο της περιόδου του ρομαντισμού. Γοητεύει με τη φρεσκάδα της, καθηλώνει με την ευγένειά της, πείθει με την ειλικρίνειά της. Και εντυπωσιάζει τους μελετητές και ιστορικούς της τέχνης των ήχων, όταν σε αυτήν πρωτοανακαλύπτουν τη φόρμα της κυκλικής μορφής.

Ναι, εκτός των άλλων, ο Σεζάρ Φρανκ ήταν και καινοτόμος. 'Ετσι τον θεωρούν πλέον οι Γάλλοι, οι οποίοι επιμένουν - σήμερα βεβαίως - ότι υπήρξε ένας αυθεντικός εκφραστής της δικής τους μουσικής σκέψης και διάθεσης.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)

Σχόλια