Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Τσαϊκόφσκι - Εισαγωγή 1812, Έργο 49

Η Εισαγωγή 1812 του Τσαϊκόφσκι εκφράζει το εθνικιστικό πνεύμα της Ρωσίας για τη μεγαλειώδη νίκη των Ρώσων κατά του Ναπολέοντα.


Το 1880, την εποχή που έγραφε τη γοητευτική Σερενάτα για Έγχορδα, ο Τσαϊκόφσκι ανέλαβε να συνθέσει μια "τελετουργική εισαγωγή" για μια έκθεση βιομηχανικής τέχνης στη Μόσχα. Ως θέμα της εισαγωγής του επέλεξε την Εκστρατεία του Ναπολέοντα στη Ρωσία, που τελείωσε με τη μεγαλειώδη νίκη των Ρώσων. Αρχικά ο συνθέτης προόριζε την εισαγωγή για υπαίθρια εκτέλεση και θεώρησε ότι πρέπει να είναι "πολύ δυνατή και θορυβώδης". Έκτοτε η εισαγωγή έγινε το γνωστότερο και δημοφιλέστερο συναυλιακό έργο του.

Το έργο πρόκειται για μια εισαγωγή κοντσέρτου, δηλαδή για ένα αυτοτελές έργο ορχηστρικής μουσικής και όχι για μια εισαγωγή όπερας ή κάποιου εκτενέστερου έργου. Το έργο περιγράφει την εισβολή των στρατευμάτων του Ναπολέοντα στη Ρωσία το 1812, την υποχώρηση και την ήττα τους, το χειμώνα του ίδιου χρόνου. Παρά τις αμφιβολίες του συνθέτη για τη μουσική, είναι βέβαιο ότι πρόκειται για ένα πολύ επιτυχημένο επετειακό έργο.

Αρχίζει απαλά και τελετουργικά με τα έγχορδα που παίζουν τη μελωδία ενός παλιού ρωσικού ύμνου. Σύντομα η μουσική αποκτάει ρυθμικό χαρακτήρα, καθώς τα στρατεύματα του Ναπολέοντα προωθούνται στη Ρωσία. Ο Τσαϊκόφσκι απεικονίζει τα αντιμαχόμενα στρατεύματα χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από τον γαλλικό εθνικό ύμνο (Μασσαλιώτιδα) και από διάφορες ρωσικές παραδοσιακές μελωδίες.

Το πνεύμα της Μητέρας Ρωσίας

Αλλά ένα άλλο θέμα που παίζουν ψηλά τα βιολιά, επικαλείται το ακατάβλητο πνεύμα της Μητέρας Ρωσίας. Ο ήχος του κανονιού και η κλαγγή των κυμβάλων θυμίζουν τη μάχη του Μποροντίνο, κοντά στη Μόσχα (οι Γάλλοι έφτασαν στη Μόσχα, αλλά σύντομα υποχρεώθηκαν να υποχωρήσουν εξαιτίας της καταστροφής που υπέστησαν από τον τρομερό ρωσικό χειμώνα).

Η εισαγωγή υμνεί την τελική ρωσική νίκη με μουσικές κανονιές και μια χαρούμενη κωδωνοκρουσία, ενώ τα χάλκινα πνευστά αναγγέλλουν θριαμβικά το θέμα του ρωσικού εθνικού ύμνου.


Σχόλια