Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σμέτανα - Η πουλημένη Νύφη

O γάμος είναι γενικά ένα χαρμόσυνο γεγονός και η μουσική της Πουλημένης Νύφης, παρά τον τίτλο της, είναι γεμάτη ευθυμία.

Γραμμένη ανάμεσα στο 1863 και 1866, αυτή η αμέριμνη ιστορία με τη ρομαντική πλοκή, διαδραματίζεται σε ένα χωριό της Βοημίας. Ήταν η δεύτερη από τις οκτώ όπερες του Σμέτανα και εντάσσεται στο πλαίσιο της εμμονής του, να δημιουργήσει τη μέχρι τότε ανύπαρκτη εθνική Τσέχικη όπερα. Έγραψε όχι λιγότερες από πέντε παραλλαγές μεταξύ των ετών 1866 και 1870, αναπτύσσοντας το έργο από μια απλή οπερέτα στο τρίπρακτο έργο που γνωρίζουμε σήμερα.

- Εισαγωγή

Ο Σμέτανα κατηγορήθηκε ότι μιμείται τις μνημειακές όπερες του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Οι κριτικοί τον θεώρησαν ανίκανο να γράψει πιο αισιόδοξη μουσική. Με την Πουλημένη Νύφη διέψευσε τους επικριτές του, από την πρώτη μάλιστα συγχορδία της Εισαγωγής, τα έγχορδα διατρέχουν χορευτικά τις κλίμακες, συνοδευόμενα από το ζωηρό θέμα που παίζουν διαδοχικά τα διάφορα μέρη της ορχήστρας, ώσπου απογειώνονται ενωμένα σε μια γρήγορη, ρυθμική μελωδία.

- Πόλκα

Η Πόλκα, με τον πρόσχαρο ρυθμό της, επανέρχεται κάθε τόσο χορευτικά. Κορυφώνεται με τον εκστατικό χορό των χωρικών, οι οποίοι τελικά πέφτουν εξαντλημένοι αλλά περιχαρείς στο έδαφος.


- Φούριαντ

Ο Φούριαντ είναι το ίδιο ζωηρός, αλλά η μουσική εγκαταλείπεται σε πλατιές ακροβατικές κινήσεις.

- Η Εμφάνιση των Κωμωδών

Η Εμφάνιση των Κωμωδών αρχίζει με την επέλαση των εγχόρδων. Το χιούμορ εκδηλώνεται στην υψίφωνη εμφάνιση του πίκολο και στο σάλπισμα μιας τρομπέτας. Ακολουθεί ένα λικνιστικό μέρος που εξελίσσεται σε μια πιο γρήγορη παρεμβολή των εγχόρδων. Η μουσική διακόπτεται από τα τύμπανα και, έπειτα από έναν σύντομο δισταγμό, οι κωμωδοί επιδίδονται σε νέες φάρσες.


Σχόλια