Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σαιν-Σανς - Σονάτα για Κλαρινέτο σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 167, Μέρος 2: Allegro Animato

Η Σονάτα για Κλαρινέτο είναι μια από τις τρεις σονάτες για ξύλινα πνευστά που έγραψε ο συνθέτης το 1921, τον τελευταίο χρόνο της ζωής του. Οι άλλες δύο είναι για όμποε και φαγκότο. Και οι τρεις σονάτες δείχνουν την αυξανόμενη προτίμηση του Σαιν-Σανς στη λεπτότερη και ευγενικότερη υφή και ήχο. Ο Σαιν-Σανς σκόπευε να γράψει μια δεύτερη σειρά από σονάτες για ξύλινα πνευστά στις διακοπές του στο Αλγέρι το 1921, αλλά πέθανε προτού αρχίσει τη σύνθεσή τους.

Η ζωηρή εναρκτήρια μελωδία του Allegro Animato είναι ενδεικτική της ελαφριάς και παιχνιδιάρικης διάθεσης του κομματιού. Το κλαρινέτο είναι καθαρά ο σολίστ εδώ, ενώ το πιάνο παρέχει συνοδεία με μελωδικές αρμονίες και περιστασιακή αντίφραση.

Αργότερα, ο Σαιν-Σανς ενσωματώνει θελκτικά και ασυνήθιστα άλματα στη μελωδία, αλλά αυτό δεν ενοχλεί καθόλου την άνετη ροή της μουσικής, όπου ξανακούγονται τα προηγούμενα θέματα και το μέρος τελειώνει με ένα ευγενικά ανερχόμενο άρπισμα του κλαρινέτου.


Σχόλια