Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σούμαν - Ονειροπόληση από τις Παιδικές Σκηνές, Έργο 15, αρ. 7

O πίνακας "Το παιδί του δασοφύλακα" του Άρθουρ Χιούτζες, εκφράζει θαυμάσια την ονειρική ποιότητα της "Ονειροπόλησης" από τις "Παιδικές Σκηνές" του Σούμαν.


Για τον Σούμαν η μουσική αποτελούσε σχεδόν πάντα μια προσωπική έκφραση στοχασμών, αισθημάτων και ποιητικής ενατένισης και αυτό ακριβώς τον κάνει έναν από τους σημαντικότερους ρομαντικούς συνθέτες. Το πιάνο ήταν η πρώτη αγάπη του Σούμαν και οι συνθέσεις του για αυτό το όργανο είναι από τις πιο ανθεκτικές στη δοκιμασία του χρόνου.

Ο Σούμαν συνέθεσε τις "Παιδικές Σκηνές", τον γνωστότερο από όλους τους πιανιστικούς του κύκλους, το 1838. Αποτελείται από 13 "ιδιόρρυθμα μικρά έργα", όπως τα περιέγραψε ο συνθέτης, καθένα με τον δικό του τίτλο, ο οποίος εκφράζει μια συγκεκριμένη παιδική ανάμνηση. Τα έργα αυτά είναι στο σύνολό τους απλά και γοητευτικά, αλλά αυτό είναι το δημοφιλέστερο και γνωστότερο από όλα.

Συμπεριλαμβάνεται συχνά σε μουσικές συλλογές για σόλο πιάνο και συχνά οι δεξιοτέχνες εκτελεστές περιλαμβάνουν αυτό το αριστούργημα στο πρόγραμμά τους.

Στην Ονειροπόληση ατενίζει με αγάπη την αθωότητα και τις απλές χαρές της παιδικής ηλικίας. Από τεχνική άποψη το έργο είναι αφοπλιστικά απλό - μια αργή μελαγχολική μελωδία στα πρίμα με ένα απλό συνοδευτικό μπάσο - αλλά η μικρή αυτή ρέμβη είναι ένα από τα ωραιότερα έργα για πιάνο που γράφτηκαν ποτέ. Η μελωδία πηγαινοέρχεται αβίαστα - ανακαλώντας εικόνες που παραμένουν για μια στιγμή, ενώ η μελωδία σταματά κι έπειτα σβήνει ευγενικά.



Σχόλια