Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Φραντς Λιστ - Ξεχασμένο Βαλς (Valses Oublièes) Αρ. 1

Ο Φραντς Λιστ συνέθεσε τέσσερα Ξεχασμένα Βαλς (Valses Oublièes) από το 1881 μέχρι το 1884, όταν ήταν εβδομήντα χρονών. Παρά την ηλικία η σκέψη του εξακολουθούσε να είναι ιδιαίτερα δημιουργική. Αυτό το έργο, όπως πολλά από τα ύστερα έργα του, εμφανίζει μια σημαντική πρόοδο στην αρμονία και το ύφος συγκριτικά με τις πρώιμες συνθέσεις του.

Μολονότι είναι γραμμένο σαν κανονικό βαλς, αυτό το πιανιστικό έργο διαθέτει ένα ζωηρότερο βηματισμό από τα βιενέζικα βαλς των Στράους και συγγενεύει περισσότερο με τα βαλς του Σοπέν.

Συνδυάζει εκρήξεις τεχνικής ευφυίας με έντονο ενδιαφέρον για τις αρμονίες - προχωρημένες και τολμηρές για την εποχή τους.

Το έργο τελειώνει με εξαιρετική πρωτοτυπία, αφήνοντας τη μουσική να αιωρείται στην ατμόσφαιρα.




Σχόλια