Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Τα βιολιά της Κρεμόνα

Η Κρεμόνα είναι ιδιαίτερα περήφανη για το ένδοξο παρελθόν της και καλωσορίζει τους μουσικόφιλους επισκέπτες της.

Τα βιολιά ήταν τα συναρπαστικά νέα όργανα των ημερών του Βιβάλντι. Είχαν έναν πολύ λαμπρότερο ήχο και μπορούσαν να παίζονται με πολύ μεγαλύτερη ευκινησία και ταχύτητα από τις παλιότερες έγχορδες βιόλες της εποχής της Αναγέννησης.

Τα καλύτερα βιολιά κατασκευαζόταν στην μικρή πόλη της Κρεμόνα στη βόρεια Ιταλία, κοντά στο Μιλάνο. Στην πόλη αυτή, οι κατασκευαστές βιολιών, όπως ο Νικόλα Αμάτι, ο Μπαρτολομέο Γκουαρνέρι και ο Αντόνιο Στραντιβάρι, έζησαν και εργάστηκαν στην ίδια γειτονιά.

Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τέχνης τους, που παρέμεινε μυστήριο, ήταν το βερνίκι με το οποίο γυάλιζαν το τελειωμένο όργανο. Σε αυτό αποδίδεται ο θαυμάσιος ήχος τους.

Σήμερα, ένα καλό βιολί ή μια βιόλα Γκουαρνέρι (Guarnerius) ή Στραντιβάρι (Stradivarius), κοστίζουν μια περιουσία. Μερικά από αυτά τα όργανα φυλάσσονται στα μουσεία. Άλλα, ευτυχώς, εξακολουθούν να ηχούν στα χέρια βιρτουόζων.


Σχόλια