Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ - Ο Ισραήλ στην Αίγυπτο

Μολονότι ο Μεσσίας είναι το πιο διάσημο ορατόριο του Χαίντελ, αυτό το ιδιαίτερα υποβλητικό έργο εμπεριέχει μερικές από τις πιο δραματικές στιγμές του συνθέτη. Γράφτηκε το 1739 και αφηγείται την πορεία ενός λαού της Βίβλου από την αποτυχία στη νίκη.

Ο Χαίντελ υπήρξε θρησκευόμενος, σε αντίθεση όμως με το σύγχρονό του Γ.Σ.Μπαχ, απευθύνεται στα απλά συναισθήματα των κοινών ανθρώπων παρά στις ιδιαίτερες πνευματικές αναζητήσεις τους.

Ήδη από την πρεμιέρα του, το 1739, το έργο "Ισραήλ στην Αίγυπτο" υπήρξε ένα αντιφατικό ορατόριο. Το έργο δεν αποτελεί μόνο ένα σκανδαλώδες δείγμα της τάσης του Χαίντελ να "δανείζεται" από άλλους συνθέτες (το χορωδιακό του "Η Αίγυπτος είχε χαρεί" προέρχεται από ένα έργο για όργανο του Γιόχαν Κερλ), αλλά είχε επίσης μεγάλη αποτυχία την εποχή του Χαίντελ.

Το έργο αποτελείται από δύο μέρη: Το πρώτο είναι μια πένθιμη ακολουθία από ένα άλλο ορατόριο, το Σαούλ. Στο δεύτερο μέρος, η ιστορία της Εξόδου - βασισμένη σε κείμενα της Βίβλου - περιλαμβάνει μερικά από τα πιο εντυπωσιακά χορωδιακά μέρη του Χαίντελ. Ο μεγάλος αριθμός των χορωδών, ωστόσο, καθώς και τα λιγοστά μέρη για σόλο φωνή, κατέστησαν το ορατόριο αντιδημοτικό την εποχή της εμφάνισής του.

Ζωντανεύοντας το δράμα

Αυτό όμως που κάνει το έργο να ξεχωρίζει από τα περισσότερα σύγχρονα του Χαίντελ είναι η ικανότητά του να ζωντανεύει δραματικές σκηνές μέσω της μουσικής. Σε αντίθεση με τις όπερες, τα ορατόρια δε διαθέτουν πλοκή, κοστούμια ή περίτεχνα σκηνικά κι έτσι η μουσική από μόνη της πρέπει να δημιουργήσει ζωηρές δραματικές εικόνες που θα καταστήσουν τις ιστορίες αλησμόνητες.

Στο Ισραήλ στην Αίγυπτο, η μάστιγα των βατράχων και των μυγών αναπαριστώνται από τμήματα λαμπρής ορχηστρικής γραφής. Οι μύγες βομβούν μέσω τμημάτων για όμποε και βιολί, ενώ η μουσική για τα τσέλα, τα φαγκότα και το τσέμπαλο αναπλάθουν τη μάστιγα των βατράχων. Όταν η Ερυθρά Θάλασσα χωρίζεται, οι στιγμές του θριάμβου τονίζονται με τύμπανα και τρομπέτες.

Το τελικό τμήμα του έργου αφηγείται πώς τα κύματα κατάπιαν τους Αιγύπτιους. Μια σόλο φωνή υψιφώνου αντιλαλεί στην τελευταία χορωδία, εξιστορώντας πώς ένα άλογο κι ο αναβάτης του εξαφανίστηκαν στη θάλασσα. Οι φωνές δυο χορωδών, τεσσάρων σολίστ κι ολόκληρη η ορχήστρα ερμηνεύουν με ανοδική ένταση το μεγαλόπρεπο εορτασμό της σωτηρίας των Ισραηλιτών από το Θεό.

Το έργο τελικά απέκτησε την εύνοια του κοινού τον 19ο αιώνα, όταν τα ορατόρια του Χαίντελ έγιναν χαρακτηριστικό της αγγλικής μουσικής σκηνής. Το έργο ερμηνεύεται συχνά σήμερα από χορωδίες, που το αντιμετωπίζουν σαν μια πολύτιμη και απολαυστική εμπειρία.


Σχόλια