Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Χάιντν - Συμφωνία Αρ. 94 σε Σολ Μείζονα "Η Έκπληξη"

Το "Κυνηγητό" του Φραγκονάρ διαθέτει ένα παρόμοιο στοιχείο έκπληξης με αυτό της Συμφωνίας της "Έκπληξης" του Χάιντν.

Ο Χάιντν πραγματοποίησε δύο πολύ επιτυχημένες επισκέψεις στο Λονδίνο, τις οποίες είχε οργανώσει ο Γερμανικής καταγωγής βιολιστής και ιμπρεσάριος Γιόχαν Πέτερ Σάλομον. 

Ο συνθέτης έγραψε έξι συμφωνίες σε κάθε επίσκεψη, οι οποίες είναι οι τελευταίες και οι καλύτερές του.

Αυτή η συμφωνία ανήκει στην ομάδα των έξι που έγραψε στην πρώτη επίσκεψή του το 1791-2. 

Οι δώδεκα αυτές συμφωνίες είναι γνωστές και με τον τίτλο Συμφωνίες "Σάλομον".

Μέρη:

I. Adagio cantabile - Vivace assai

To πρώτο μέρος, με το εναρκτήριο Adagio cantabile, έχει μια αργή εισαγωγή με εναλλασσόμενα μέρη ανάμεσα στα ξύλινα πνευστά και τα έγχορδα. Ακολουθεί ένα Vivace assai, το οποίο είναι σε έξι χρόνους ανά μέτρο. Ταξιδεύει ανάλαφρο με την αρχική μελωδία που παίζουν τα βιολιά, μέχρι τη γρήγορη είσοδο ολόκληρης της ορχήστρας. Το δεύτερο θέμα περιέχει ένα συγκοπτόμενο ρυθμό στα φαγκότα, τις βιόλες και τα δεύτερα βιολιά, ενώ τα πρώτα βιολιά εκτελούν γρήγορους δακτυλισμούς. Το αρχικό θέμα επανεκτίθεται και κατόπιν το κεντρικό τμήμα της "ανάπτυξης" εισάγει ένα νέο κλειδί και χτίζει μια δραματική κλιμάκωση. Η μουσικής μας ξαναγυρίζει στα αρχικά θέματα, αλλά αυτή τη φορά με ορισμένες λεπτές μεταβολές της μελωδίας και του τόνου.


II. Andante

Το δεύτερο μέρος, Andante, αρχίζει με μια απλή μελωδία που θυμίζει ένα παιδικό τραγούδι. Η μουσική ανεβοκατεβαίνει με βήματα από διπλές νότες - που παίζονται απαλά, έπειτα επαναλαμβάνονται ακόμη απαλότερα και μια ξαφνική, δυνατή συγχορδία μας αιφνιδιάζει. Αυτή είναι η περίφημη "έκπληξη" που έδωσε στη συμφωνία το όνομά της. Το υπόλοιπο μέρος είναι μια σειρά παραλλαγών της μελωδίας, που δείχνει τη δεξιοτεχνία του Χάιντν στους ρυθμικούς και οργανικούς συνδυασμούς.
Η δεύτερη παραλλαγή λόγου χάρη, αρχίζει με δύναμη σε ελάσσονα τρόπο, με ταυτοφωνία των εγχόρδων και των ξύλινων πνευστών, ενώ μια άλλη παραλλαγή βάζει το όμποε να παίζει σε χρόνο από δύο νότες με τη συνοδεία των εγχόρδων. Στο τελικό μέρος, ουρά ή "κόντα", εμφανίζεται το πρώτο μέρος της μελωδίας στα όμποε και τα φαγκότα με ένα ενδιαφέρον αρμονικό υπόστρωμα των εγχόρδων.


III. Menuetto: Allegro molto

Το τρίτο μέρος, Menuetto: Allegro molto, έχει ένα κεντρικό "τρίο" μέρος με μια θαυμάσια μελωδία για τα βιολιά και τα φαγκότα.


IV. Allegro di molto

Το τέταρτο μέρος, Allegro di molto, βρίθει από ζωντάνια και παλμό. Αλλά όταν επανεμφανίζεται το αρχικό υλικό, απογειώνεται ξαφνικά σε ένα νέο, θυελλώδες επεισόδιο για να επιστρέψει κατόπιν στη φωτεινή διάθεση του μέρους. Λίγο πριν το τέλος, καθώς η τελική κλιμάκωση φαίνεται να έχει φθάσει στο αποκορύφωμά της, εμφανίζεται ένα λυτρωτικό ρολάρισμα στα τύμπανα με αυξανόμενη ένταση, σαν την "έκπληξη" της ξαφνικής συγχορδίας του δεύτερου μέρους.





Σχόλια