Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ
Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ - Κοντσέρτο για Εκκλησιαστικό Όργανο Αρ. 13 σε Φα Μείζονα, HWV 295, "Ο Κούκος και το Αηδόνι"
Λήψη συνδέσμου
Facebook
X
Pinterest
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Άλλες εφαρμογές
Σε αυτό το κοντσέρτο για όργανο, ο Χαίντελ αναπαράγει το τραγούδι των πουλιών που δίνει στο έργο του τον διάσημο υπότιτλό του. Ήταν μια από τις λίγες περιπτώσεις όπου χρησιμοποίησε τη μουσική ως μέσο μίμησης.
Όπως και τα άλλα κοντσέρτα για όργανο του Χαίντελ, το Δέκατο Τρίτο Έργο 4, γράφτηκε ως μουσική που παιζόταν στα διαλείμματα των πράξεων των ορατορίων. Πρωτοπαρουσιάστηκε δυο μέρες μετά την ολοκλήρωσή του, στο Βασιλικό Θέατρο του Λονδίνου, στις 4 Απριλίου του 1739, μαζί με το ορατόριο Ο Ισραήλ στην Αίγυπτο.
Πολλά από αυτά τα κοντσέρτα, συμπεριλαμβανομένου και του 13ου, διέθεταν μεγάλα τμήματα "ad libitum". Σε αυτά, ο οργανίστας αυτοσχεδίαζε αυθόρμητα και η μελωδία έπαιζε απλά το ρόλο οδηγού. Ο ίδιος ο Χαίντελ υπήρξε έξοχος οργανίστας και κατέπλησσε τους ακροατές του με τους δεξιοτεχνικούς αυτοσχεδιασμούς του.
Μέρη:
Ι. Larghetto
Στο πρώτο μέρος, Larghetto, η ορχήστρα παρουσιάζει σε μια σύντομη εισαγωγή το εκφραστικό θέμα. Στη συνέχεια, το όργανο ερμηνεύει το ίδιο θέμα με ψηλές νότες. Η ορχήστρα αντηχεί την ερμηνεία του οργάνου, έως ότου το πρώτο μέρος ολοκληρωθεί γαλήνια.
ΙΙ. Allegro
Στο δεύτερο μέρος, Allegro, η ορχήστρα παρουσιάζει μια νέα, ζωηρή μελωδία. Το όργανο και η ορχήστρα αντηχούν το ένα το άλλο. Στη συνέχεια, το όργανο παρουσιάζει και αναπτύσσει τις δύο κατιούσες νότες που μιμούνται το κελάηδισμα ενός κούκου, συνυφαίνοντάς τες με τις κελαρυστές τρίλιες ενός αηδονιού. Το ίδιο το όργανο ερμηνεύει το τραγούδι των πουλιών, ενώ η ορχήστρα επαναλαμβάνει το αρχικό θέμα που παρεμβάλλεται μεταξύ των τμημάτων του "κούκου και του αηδονιού".
ΙΙΙ. Larghetto
Στο θρηνώδες τρίτο μέρος, Larghetto, η ορχήστρα παρουσιάζει πρώτη το πένθιμο θέμα, ακολουθούμενη από το όργανο. Για μια ακόμη φορά το όργανο και η ορχήστρα μοιράζονται την ίδια μελωδία, έως ότου το όργανο ολοκληρώσει το τρίτο μέρος με μια ελάσσονα συγχορδία.
IV. Allegro
Μερικές αργές, απλές συγχορδίες που ερμηνεύονται από την ορχήστρα εισάγουν το τέταρτο και τελευταίο μέρος, Allegro. Τα έγχορδα ερμηνεύουν ένα ζωηρό, ιδιαίτερα τονισμένο θέμα, που επαναλαμβάνει το όργανο και επαναδιατυπώνεται στη συνέχεια διαδοχικά από το όργανο και την ορχήστρα. Μεταξύ των ερμηνειών ξεπροβάλλουν μουσικές φράσεις που οδηγούν σε νέες αρμονίες. Στο τέλος, οι μελωδίες επιστρέφουν στην κύρια τονικότητα του κοντσέρτου σε Φα Μείζονα και μοιράζονται την τελική συγχορδία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου