Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Βιβάλντι - "Φθινόπωρο", Κοντσέρτο για βιολί σε Φα Μείζονα, Έργο 8 αρ.3

Ο πίνακας του Nicolas Poussin απεικονίζει τον τρύγο που γίνεται το φθινόπωρο
Ο πίνακας του Nicolas Poussin με θέμα το φθινόπωρο.


Σε αυτό το έργο του Αντόνιο Βιβάλντι περιγράφονται οι χωρικοί που γιορτάζουν το θερισμό με πιοτό και χορούς.

I. Allegro

Με χορούς και τραγούδια γιορτάζουν οι χωρικοί
την πλούσια σοδειά τους.
Το νέκταρ του Βάκχου τους μεθά....
Αγάλι - αγάλι σβήνει η γιορτή...

Η χαρούμενη μελωδία του εναρκτήριου Allegro είναι πασίγνωστη. Ο σολίστ επαναλαμβάνει το χορό με μερικές διπλές συγχορδίες, που ακολουθούνται από κατιούσες συζεύξεις και άλλα κοσμητικά σχήματα.
Ένα τμήμα Larghetto υποβάλλει την εικόνα των χωρικών που αποκοιμιούνται, αλλά το μέρος τελειώνει με το χορό.

II. Adagio molto

Σιωπή.... ούτε τραγούδι, ούτε χορός.
Ανάλαφρος, γλυκός άνεμος, ζωογόνος παντού
ατμόσφαιρα που προσκαλεί σε γλυκού ύπνου απόλαυση.

Το Adagio βρίσκει όλους να παραδίδονται σε έναν "γλυκό" ύπνο με ένα continuo που παίζει το τσέμπαλο.

III. Allegro

Με το χάραμα οι κυνηγοί ξεκινούν.
Ήχοι κόρνων, θόρυβος όπλων, γαυγίσματα σκύλων.
Το θήραμα ξεφεύγει... Στα ίχνη του...
Προσπαθούν να το λαβώσουν, έτσι που τώρα παραπατάει
κατατρομαγμένο από την αντάρα και τους θορύβους....
Ξεφεύγει... αλλά μάταια... εξαντλημένο ξεψυχάει.

Στο τελικό Allegro, η μουσική απεικονίζει έναν κυνηγό, με περισσότερες διπλές συγχορδίες του σολίστα. Γρήγορες φράσεις στο σόλο του βιολιού περιγράφουν τον πανικό του φοβισμένου θηράματος, πριν την επιστροφή στο θέμα του κυνηγού.




Σχόλια