Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Βέρντι - εισαγωγή

Πορτρέτο του Βέρντι

Ο άνθρωπος και ο καλλιτέχνης συνυπάρχουν με τρόπο μοναδικό στο Βέρντι. Η προσέγγιση της προσωπικότητάς του αποκαλύπτει μια έμφυτη ευαισθησία ταυτόσημη της μουσικής διάθεσης του ρομαντισμού. Η προσέγγιση της μουσικής του αποκαλύπτει έναν ανελισσόμενο ανθρωποκεντρισμό, ο οποίος δεν είναι εξαρτημένος μόνον από τους χαρακτήρες των λυρικών του δραμάτων.

Αφοσιωμένος και αυτός στην όπερα, όπως και ο άλλος σπουδαίος σύγχρονος ομόλογός του, ο Βάγκνερ, αντιτάσσει στη λογική το συναίσθημα, στη διαλεκτική την απλότητα, στη φιλοσοφική κοσμοθεωρία την ίδια τη ζωή. Ο Βέρντι δεν υπήρξε πρωτοπόρος, δεν υπήρξε καινοτόμος.

"Ας ξαναγυρίσουμε στους παλιούς καιρούς. Αυτό θα είναι πρόοδος" πρέσβευε, γνωρίζοντας καλώς ότι μια τέτοια δογματική άποψη, θα δημιουργούσε πλήθος πολεμίων, όχι μόνον για το παρόν αλλά και για το μέλλον της μουσικής του. Οι υπέρμαχοι όμως της μουσικής του, ανάμεσά τους και ο Ίγκορ Στραβίνσκι, μα και τα γεγονότα τον δικαίωσαν.

Υπηρετώντας την τέχνη της μουσικής με ευστροφία ζηλευτή και ευρηματικότητα σεμνή και αριστοκρατική ταυτοχρόνως, ο Τζουζέπε Βέρντι εμπλούτισε ασυγκρίτως το ρεπερτόριο του λυρικού θεάτρου. Στα είκοσι επτά ρομαντικά μουσικά δράματα τα οποία συνέθεσε, ο μύθος και η μουσική είναι τόσο άρρηκτα συνδεδεμένα, ώστε το ένα να αυξάνει τη συγκινησιακή δύναμη, αλλά και την αποτελεσματικότητα του άλλου.

Η μουσική του γνήσια και ειλικρινής, δομημένη με γήινους ρυθμούς και μελωδίες και ουράνια ηχοχρώματα, έχει την ικανότητα της άμεσης σαγήνης. Ασφαλώς η όπερα και μαζί της όσοι την αγαπούν πρέπει να τον ευγνωμονούν.


(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)


Σχόλια