Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Φραντς Σούμπερτ - εισαγωγή


Στο σύντομο πέρασμά του από τη γη, ο Φραντς Σούμπερτ σημάδεψε την αρχή μιας σπουδαίας εποχής. Η εξέλιξη του ρομαντισμού θα ήταν ασφαλώς διαφορετική χωρίς τις καταθέσεις του βιεννέζου συνθέτη.

Αυτός πρώτος κατόρθωσε να συνδέσει ουσιαστικά τη μουσική με την ποίηση και να επιτύχει την απόλυτη νοηματική ταύτιση της μουσικής έκφρασης με το λόγο. Αναδεικνύεται έτσι σε έναν αληθινό ποιητή των ήχων.

Ο Σούμπερτ υπήρξε όμως πρώτα άνθρωπος και μετά ποιητής. Ένιωσε βαθιά τον ανθρώπινο πόνο, γι΄αυτό και κατόρθωσε να τον μετουσιώσει με συγκινητική ειλικρίνεια σε μουσική. Η λεπτή μελαγχολία η οποία ανιχνεύεται ακόμα και στις πλέον φωτεινές στιγμές της μουσικής του γίνεται οδηγός στην κατάδυση στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής και καταλύτης στην προσπάθεια διερεύνησης του ανθρώπινου συναισθήματος.

Όλα του τα έργα κυριαρχούνται από την ευγενική αγωνία της μάταιης αναζήτησης μιας προσωπικής ευτυχίας. Η μορφή του οδοιπόρου υπάρχει παντού, κυριαρχική και απόμακρη. Ακόμη και στις συνθέσεις καθαρής μουσικής, όπου κάθε φράση ισοδυναμεί με ένα θεσπέσιο τραγούδι χωρίς λόγια, αποδεικνύοντας την υπεροχή του δημιουργού σε μελωδικές επινοήσεις.

Τα βήματα του οδοιπόρου ακούγονται να σβήνουν καθώς απομακρύνεται προσπερνώντας όχι μόνο την ευτυχία και τις χαρές της ζωής, μα και την ίδια τη ζωή.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)



Σχόλια