Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Μωρίς Ραβέλ - Ο τάφος του Κουπρέν

Ο Ραβέλ υπήρξε αυθεντία στο συνδυασμό παλιών και νέων μουσικών μορφών. Σε αυτό το έργο τελειοποιεί την τεχνική του για εξαιρετικά προσωπικούς λόγους.


Ο Μωρίς Ραβέλ αντλούσε έμπνευση από τη μουσική του παρελθόντος και από τα παιδικά του ακούσματα. Στο Le Tombeau de Couperin (Ο Τάφος του Κουπρέν), χρησιμοποιεί το ταλέντο του για να εκφράσει την προσωπική του απόγνωση, για το χαμό πολλών στενών του φίλων στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου του 1914-18.

Ο συνθέτης είχε γνωρίσει προσωπικά τη φρίκη της ζωής στα χαρακώματα και συνειδητοποίησε ότι ο πόλεμος άλλαξε οριστικά τη φυσιογνωμία του κόσμου. Στον Τάφο του Κουπρέν που συνέθεσε μεταξύ των ετών 1914-17, επιστρέφει στις ευτυχισμένες στιγμές ενός οριστικά χαμένου παρελθόντος.

Ο τίτλος αναφέρεται τιμητικά στο θάνατο του Γάλλου συνθέτη Φρανσουά Κουπρέν (1668-1733), μολονότι ο Ραβέλ διευκρίνισε ως το έργο αποτελούσε περισσότερο μια γενική έκφραση σεβασμού για τη Γαλλική μουσική του 18ου αιώνα. Ορισμένα τμήματα του εξαμερούς έργου - κάθε ένα είναι αφιερωμένο σε έναν φίλο που σκοτώθηκε στον πόλεμο - είναι γραμμένα στο χαρακτηριστικό, ευγενικό ύφος του 18ου αιώνα. Στην ορχηστρική παραλλαγή μάλιστα ο Ραβέλ εισάγει μια musette - μια παραλλαγή του άσκαυλου του 18ου αιώνα - στο Μενουέτο του έργου, για να ενισχύσει την αληθοφάνεια.

Εξώφυλλο της πρώτης έντυπης έκδοσης
που σχεδίασε ο ίδιος ο Ραβέλ.
Ατενίζοντας το μέλλον

Ο Τάφος του Κουπρέν δεν είναι ωστόσο ένας θρήνος για το χαμένο παρελθόν. Αρκετά από τα έξι μέρη του έργου είναι ζωηρά και ατενίζουν το μέλλον. Ιδιαίτερα το Πρελούδιο και το Μενουέτο ζωντανεύουν παλιές χορευτικές φόρμες, ενώ το τρίτο, Φορλάν, είναι γαλήνιο και τολμηρό.

Το έργο, που γράφτηκε αρχικά για πιάνο, το ενορχήστρωσε ο Ραβέλ το 1919. Η ορχηστρική παραλλαγή ενισχύει τα συναισθήματα του αρχικού έργου, με τρυφερούς και συγκινητικούς διαλόγους ανάμεσα στα έγχορδα και τα ξύλινα πνευστά.

Ο ίδιος ο Ραβέλ περιέγραψε τον Τάφο του Κουπρέν ως μνημόσυνο για όλους τους Γάλλους που χάθηκαν στο Μεγάλο Πόλεμο.


Σχόλια