Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Μότσαρτ - εισαγωγή

Πινακίδα με το όνομα του Μότσαρτ


Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ υπήρξε ο αγαπημένος των Θεών. Αυτό άλλωστε σημαίνει και το εκ των ονομάτων του “Amadeus”. Σήμερα είναι αναμφίβολα ο αγαπημένος των ανθρώπων. Τα έργα του, δομημένα με τα πολύτιμα αποστάγματα της τεχνοτροπίας του κλασικισμού, κατέλαβαν από τη στιγμή της δημιουργίας τους μια ξεχωριστή θέση στη σκέψη και την καρδιά των φίλων της μουσικής.

Η τέλεια εφαρμογή των κανόνων, συνδυασμένη  με μοναδική ευρηματικότητα, η οποία υλοποιείται σε πανέμορφες μελωδίες, ευεργέτησαν τα έργα του Μότσαρτ με τη σπάνια ικανότητα να προκαλούν την άμεση τέρψη και του πιο ανυποψίαστου ακόμα ακροατή.

Η μουσική που εκπορεύτηκε από τη γόνιμη και αστείρευτη φαντασία του, έχει ημερομηνία γέννησης, δεν έχει όμως ημερομηνία θανάτου. Οι ποιητικές της προδιαγραφές, ο αυθορμητισμός του μουσικού λόγου και η αμεσότητα της λειτουργικότητάς του αποτελούν προικίσματα εκτίμησης και αποδοχής αλώβητα από το χρόνο.

Ο Μότσαρτ δεν υπήρξε καινοτόμος ούτε διεκδίκησε το χρίσμα του μουσικού οραματιστή. Ό,τι υπέγραψε όμως, το δωροδότησε με αρμονία ανυπέρβλητη και με τελειότητα μορφής και περιεχομένου, χαρίσματα αντάξια της μεγαλοφυΐας του. Ο μουσικός κόσμος θα ήταν ασφαλώς λιγότερο φωτεινός, λιγότερο πλούσιος χωρίς το δικό του, μικρό σε διάρκεια, μεγάλο όμως σε προσφορά, πέρασμα από τη γη.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης) 

Σχόλια