Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σοπέν - Βαλς, έργο 70

Την εποχή του Σοπέν, η σύνθεση ενός "βαλς κοντσέρτου" δεν ήταν καινούρια - συνθέτες όπως ο Μότσαρτ είχαν συμβάλει στη διαμόρφωση της συγκεκριμένης φόρμας. Ωστόσο, τα στοιχεία, τα οποία εισήγαγε ο Σοπέν ήταν καινούρια. Μετέτρεψε το βαλς σε ένα μουσικό είδος εξαίρετης λεπτότητας κι ευγένειας, όπου κυριαρχούσε το πιάνο. Ο συνθέτης ήταν ακόμη έφηβος όταν συνέθεσε το πρώτο του έργο με αυτή τη μορφή και συνέχισε να συνθέτει βαλς σχεδόν έως το τέλος της ζωής του.

Βαλς σε Σολ ύφεση Μείζονα, Έργο 70, αρ.1

Στο βαλς αυτό η μελωδία σφύζει από ζωντάνια. Στη συνέχεια παρουσιάζεται μια αργή ονειροπόλα μουσική ιδέα και ο ρυθμός αλλάζει απότομα. Η νέα όμως διάθεση δε διαρκεί για πολύ. Η πρώτη μελωδία επιστρέφει, τώρα πια σαν μια coda, ολοκληρώνοντας το έργο γαλήνια.



Βαλς σε Φα ελάσσονα, Έργο 70, αρ.2

Αν και το βαλς αυτό είναι ιδιαίτερα ζωηρό, η επικρατούσα διάθεση είναι μελαγχολική. Οι δύο μελωδίες πάνω στις οποίες βασίζεται το έργο είναι η πρώτη σε ελάσσονα τονικότητα και η δεύτερη σε μείζονα και ερμηνεύονται δύο φορές. Το βαλς ολοκληρώνεται ήρεμα σε μείζονα τονικότητα.



Βαλς σε Ρε ύφεση Μείζονα, Έργο 70, αρ.3

Σε αυτό το έργο του Σοπέν η εκφραστική μελωδία δεν παρουσιάζει ξαφνικές αντιθέσεις - ο ρυθμός παραμένει ίδιος και η δυναμική του έργου περιορίζεται. Αν και το συγκεκριμένο έργο δεν είναι εμφανώς ένα βαλς συνδεδεμένο άμεσα με την αίθουσα χορού, ο τρίσημος ρυθμός είναι μόνιμα παρών, χαλαρός και διακριτικός.




Σχόλια