Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σοπέν - Βαλς, έργο 34 και έργο 42 και έργο posthume

Βαλς σε Λα ελάσσονα, Έργο 34, αρ.2

Το διάσημο Βαλς σε Λα ελάσσονα, γνωστό και ως Βαλς Μπριγιάν, είναι ένα συγκρατημένο έργο, όπου πρώτο το μπάσο ερμηνεύει την πλούσια εισαγωγική μελωδία του. Καθώς το έργο αναπτύσσεται, ένας πλούτος νέων ιδεών παρουσιάζεται σε μείζονα και ελάσσονα τονικότητα, έως ότου ολοκληρωθεί με την επανάληψη της εισαγωγικής μουσικής.



Βαλς σε Φα Μείζονα, Έργο 34, αρ.3

Αυτό το Βαλς του Σοπέν είναι γνωστό με το τρυφερό όνομα το Βαλς της Γάτας, ένα υποκοριστικό που προέρχεται από τα άλματα των επερείσεων (appoggiatura) του τρίτου μελωδικού θέματος. Η μελωδία αυτού του ιδιαίτερα ρυθμικού έργου αναπτύσσεται σχεδόν χωρίς παύση. Μόνο κατά τα τελευταία λίγα μέτρα διακόπτεται για λίγο η ροή, προτού μια σύντομη κόντα ολοκληρώσει το έργο.



Βαλς σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 42

Η εισαγωγική τρίλια του Βαλς σε Λα ύφεση Μείζονα παρουσιάζει μια ζωηρή, συγκοπτόμενη μελωδία, που υπαινίσσεται την αίσθηση ενός διπλού χρόνου και δημιουργεί την εντύπωση ενός ρυθμικού νανουρίσματος. Το σύνθετο, γρήγορο πέρασμα αυτού του εκτεταμένου έργου απαιτεί ιδιαίτερη δεξιοτεχνία.




Βαλς αρ.14 σε Μι ελάσσονα, Έργο posth. (δημοσιευμένο μετά το θάνατο του συνθέτη)

Το Μεταθανάτιο Βαλς είναι ίσως το ομορφότερο, καθώς μεταβάλλεται από την ευγενική γαλήνη στην ακραία ανησυχία και διακοπτόμενο από δύο μελοδραματικά ξεσπάσματα καταλήγει σε ένα γρήγορο και θυελλώδες μέρος.





Σχόλια