Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σοπέν - Σπουδή σε Ντο ελάσσονα, έργο 10, αρ.12, "Επαναστατική"

Πίνακας που απεικονίζει την καταστολή της εξέγερσης των Πολωνών από τους Ρώσους το 1830
Η "Επαναστατική" Σπουδή γράφτηκε αφού ο Σοπέν πληροφορήθηκε ότι η εξέγερση των Πολωνών του 1830 είχε συντριβεί από τα ρωσικά στρατεύματα.

Έχει ειπωθεί για τις Σπουδές του Σοπέν ότι "είναι τόσο απρόσιτες για το μουσικό χωρίς δεξιοτεχνία όσο είναι και για τον δεξιοτέχνη χωρίς μουσικότητα". Οπωσδήποτε η "Επαναστατική" Σπουδή ωθεί τον πιανίστα στα όριά του.

Αλλά η τεχνική πολυπλοκότητα δεν επισκιάζει ούτε για μια στιγμή τη μουσική πλημμυρίδα.
Πάνω από το ταραγμένο μέρος του αριστερού χεριού, το συναίσθημα και η μελωδία διασχίζουν την καταιγίδα σαν το απείθαρχο σκαρί στην κορφή του κύματος.

Ο Σοπέν σχεδίασε το κομμάτι αυτό ως άσκηση για πιάνο ή σπουδή για το αριστερό χέρι. Και οι 12 σπουδές του Έργου 10 είναι επηρεασμένες από τον βιολονίστα Νικολό Παγκανίνι και τον πιανίστα Φραντς Λιστ και αφιερώνονται στον τελευταίο.




Σχόλια