Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σοπέν - Νυχτερινά, Έργο 9

Τα πρώτα νυχτερινά του Σοπέν, Έργο 9, χρονολογούνται από το 1831. Στην Αγγλία, σε μια προσπάθεια να αυξηθούν οι πωλήσεις τους, τους δόθηκε ο εντυπωσιακός τίτλος "Ψίθυροι του Σηκουάνα".

Νυχτερινό σε Σι ύφεση ελάσσονα, Έργο 9, αρ.1

Όταν συνέθεσε ο Σοπέν αυτό το νυχτερινό περνούσε μια έντονα συναισθηματική περίοδο. Την εποχή εκείνη άλλωστε χώριζε με την Κονστάντια Γκλαντκόβσκα, μια νεαρή τραγουδίστρια με την οποία ήταν ερωτευμένος. Αναγνωρίζουμε αναπόφευκτα την ηχώ των προσωπικών του αισθημάτων σε ένα μέρος της μουσικής, μολονότι αυτό δε σημαίνει ότι υπάρχει πάντα μια σχέση ανάμεσα στο έργο ενός συνθέτη και την προσωπική του ζωή.
Το έργο αυτό διαθέτει όλα τα γνωρίσματα ενός νυχτερινού του Σοπέν: μια απαλή, μελαγχολική μελωδία με δαντελωτή υφή, που παίζεται με την ευγενική συνοδεία των ανοιχτών συγχορδιών του αριστερού χεριού. Οι ελάσσονες και μείζονες τονικότητες εναλλάσσονται.



Νυχτερινό σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 9, αρ.2

Το Νυχτερινό αυτό εκφράζει την ιδιωτική διάθεση των βραδινών "σαλονιών", όπου ο Σοπέν ήταν στο στοιχείο του. Διαθέτει μια γαλήνη γεμάτη χάρη και γοητεία.



Νυχτερινό σε Σι Μείζονα, Έργο 9, αρ.3

Το Νυχτερινό αυτό είναι ένα εξαίρετο παράδειγμα της μοναδικής προσέγγισης του Σοπέν σ΄αυτό το είδος. Μια πλούσια διακοσμημένη μελωδία ανέρχεται και κατέρχεται πάνω από μια ρέουσα μελωδία για το αριστερό χέρι. Στη συνέχεια ένα συγκινητικό κεντρικό τμήμα οδηγεί στην επανάληψη της εναρκτήριας μουσικής.




Σχόλια