Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σοπέν - Νυχτερινά, έργο 15

Τα νυχτερινά του Σοπέν ήταν επηρεασμένα από τις ομόλογες συνθέσεις του Ιρλανδού συνθέτη Τζων Φηλντ, αλλά διαθέτουν μια πρωτοτυπία και μια μελωδική ποιότητα ξεχωριστή.

Τα περίτεχνα Νυχτερινά του Έργου 15, περίτεχνα και στολισμένα, ήταν αφιερωμένα στον σπουδαίο φίλο του, τον πιανίστα Φερντινάντ Χίλλερ.

Νυχτερινό σε Φα Μείζονα, Έργο 15, αρ.1 

Το Νυχτερινό αυτό έχει ειπωθεί ότι είναι σαν να ζωγραφίζει ο Σοπέν τη μελωδία "με τα απαλά φτερά μιας πεταλούδας".


Νυχτερινό σε Φα δίεση μείζονα, Έργο 15, αρ.2

Το Νυχτερινό αυτό είναι πλούσιο σε στολίδια και αποτελεί πρότυπο κομψότητας, παρόλο που έχει κι αυτό το συνηθισμένο δραματικό μεσαίο μέρος. Είναι τόσο γλυκό, ώστε έχει παρομοιαστεί με "σαμπάνια και τρούφες"!


Νυχτερινό σε Σολ ελάσσονα, Έργο 15, αρ.3

Το Νυχτερινό αυτό είναι ιδιαίτερα παραστατικό. Η διάθεσή του είναι σπαρακτική και έχει μάλιστα παρομοιαστεί με θρηνωδία για έναν χαμένο έρωτα.



Σχόλια