Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Φέλιξ Μέντελσον - Τραγούδι Χωρίς Λόγια


από το Βιβλίο 5, Έργο 62

Ο όρος "Τραγούδι Χωρίς Λόγια" εισήχθη από τον Μέντελσον για να περιγράψει ένα σόλο πιάνο που προσλαμβάνει μια μελωδία τραγουδιστική με συνοδεία μπάσο (αριστερό χέρι). Δημοσίευσε οκτώ βιβλία με τέτοια "Τραγούδια" σε μια περίοδο 13 χρόνων. Αυτό που παρουσιάζουμε εδώ προέρχεται από το Πέμπτο Βιβλίο το οποίο εκδόθηκε το 1843.

Ο Μέντελσον έγραψε συνολικά 48 συνθέσεις αυτού του είδους. Πρόκειται για οικείες μινιατούρες που γράφτηκαν για να παίζονται τα βράδια σε φιλικές συγκεντρώσεις.

Ο Μέντελσον έγραψε επίτηδες αυτές τις τραγουδιστικές μελωδίες χωρίς λόγια, επειδή θεωρούσε ότι τα λόγια θα περιόριζαν τον συναισθηματικό πλούτο που ήθελε να εκφράσει. Αυτό το σύντομο έργο, γραμμένο το 1842-4, είναι ένα σκοτεινό και επιβλητικό πένθιμο εμβατήριο. Τέλεια επεξεργασμένο και μετρημένο, μεταφέρει μια αίσθηση ευγενικής μελαγχολίας και όπως όλα σχεδόν αυτά τα κομμάτια, είναι ανεπιτήδευτο και ειλικρινές.


Σχόλια