Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Βιβάλντι - εισαγωγή

Πίνακας με πορτρέτο του Βιβάλντι, ο οποίος κρατάει ένα βιολί

Η μουσική του Αντόνιο Βιβάλντι είναι μουσική γεμάτη υγεία. Οι ήχοι που έπλασε ανασαίνουν ηδονικά τις μυρωδιές της Μεσογείου και αιχμαλωτίζουν τη χαρά της ζωής, προκαλώντας συνεχείς εκρήξεις αυθόρμητου ενθουσιασμού και αισθητικής απόλαυσης. Η ακρόασή της μουσικής του Ιταλού συνθέτη αποκαλύπτει ένα χρωματικό πλούτο που μόνον ένας άξιος ζωγράφος θα μπορούσε να φανταστεί.

Το έργο του, εκπληκτικό σε έκταση και βάθος, εντυπωσιάζει με την ανεξάντλητη ποικιλία των εμπνεύσεών του, οι οποίες είναι προφανείς ακόμα και όταν ο συνθέτης δε τολμά να απελευθερωθεί από τη δομική δέσμευση της παντοδύναμης στην εποχή του τριμερούς διαίρεσης: allegro, adagio, allegro.

Η παραδοσιακή όμως αυτή δομή δεν τον εμπόδισε να αναθεωρήσει το concerto grosso και να προτείνει ένα καινούριο για την εποχή του συμφωνικό ιδίωμα, από το οποίο αναδυόταν για πρώτη φορά η προσωπικότητα του σολίστ.

Ο Βιβάλντι πρώτος φαντάστηκε και εφάρμοσε το κοντσέρτο με έναν ή περισσότερους σολίστ, ορίζοντας μάλιστα τους πλέον ασυνήθιστους συνδυασμούς οργάνων. Αν δεν είναι αυτό καινοτομία, πρωτοτυπία στη μουσική τί άραγε μπορεί να είναι; Ή μήπως είχε κάποιος προηγούμενός του συνθέτης αρθρώσει το μουσικό του λόγο με την περιγραφική δύναμη της δικής του μουσικής;

Πολύ πριν ο Αντόνιο Βιβάλντι προκαλέσει με τη σοφία και τη γόνιμη φαντασία του το θαυμασμό μας, είχε προκαλέσει το θαυμασμό του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Δεν είναι ασφαλώς τυχαίο το γεγονός ότι ο Μεγάλος Κάντορας μετέγραψε για πληκτροφόρο όργανο έξι από τα κοντσέρτα του Βιβάλντι.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)


Σχόλια