Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Τζορτζ Γκέρσουιν - Ένας Αμερικανός στο Παρίσι

Στη δεκαετία του 1920, το Παρίσι ασκούσε μεγάλη γοητεία σε πολλούς Αμερικανούς, ιδιαίτερα σε συγγραφείς, καλλιτέχνες και μουσικούς. Ο Τζορτζ Γκέρσουιν και ο συνάδελφός του συνθέτης τραγουδιών Κόλ Πόρτερ, δεν απέφυγαν τη γοητεία του. Ο τελευταίος έγραψε αρκετά τραγούδια που εξυμνούσαν την πόλη, ενώ ο Γκέρσουιν, έγραψε για το Παρίσι το πιο φιλόδοξο ορχηστρικό του έργο - Ένας Αμερικανός στο Παρίσι.

Πρωτοπαρουσιάστηκε στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης το 1928, με διευθυντή το διάσημο Ουόλτερ Ντάμρος.

Είκοσι χρόνια αργότερα το έργο ενέπνευσε μια μεγάλη μουσικοχορευτική κινηματογραφική ταινία, με πρωταγωνιστή τον Τζιν Κέλι.

Το έργο αυτό είναι ένα «συμφωνικό ποίημα», που ανακαλεί εικόνες και ήχους από το Παρίσι, σύμφωνα με τα προσωπικά βιώματα του Γκέρσουιν.

Μια μικρή ζωηρή μελωδία που παίζουν τα βιολιά, με λεπτές αρμονίες στο υπόστρωμα, συστήνει τον Αμερικανό επισκέπτη. Ο διαπεραστικοί ήχος από τις παλιές κόρνες των Παριζιάνων ταξί, εντείνει την αίσθηση του θορύβου των λεωφόρων. Ένα ήσυχο, στοχαστικό τμήμα, με λεπτότερες αρμονίες στα ξύλινα πνευστά και στα έγχορδα, επικαλείται μια αίσθηση της πόλης, ίσως μια νύχτα κάτω από τον έναστρο ουρανό.

Η μουσική ξαναβρίσκει το ρυθμό, προτού ο Γκέρσουιν εισάγει μια ακόμη από τις απολαυστικές μελωδίες του. Ένα ευγενικό ρυθμικό σχήμα, παίζεται πρώτα από μια σόλο τρομπέτα, σε ένα προφανές μπλουζ ύφος.

Μια νέα, ξένοιαστη μελωδία που επίσης παίζεται από σόλο τρομπέτα, οδηγεί τελικά τη μουσική πίσω στο ζωηρό εναρκτήριο θέμα κι έπειτα στην εμφαντική κατάληξη της «θλιμμένης νότας».



Σχόλια