Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Μπετόβεν - Γεγονότα σε ημερομηνίες

Μια εξιδανικευμένη ζωγραφιά του Μπετόβεν ενώ συνθέτει στο πιάνο του.

1770 Γέννηση στις 16 Δεκεμβρίου στη Βόννη, Γερμανία.
1773 Θάνατος του παππού του, Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.
1774 Γεννιέται ο αδελφός του Καρλ.
1776 Γεννιέται ο αδελφός του Νικολάους.
1778 26 Μαρτίου, πρώτη δημόσια εμφάνιση σε συναυλία στη Κολονία, αρχίζει μαθήματα μουσικής με τον Γκίλες βαν ντεν Έντεν.
1781 Ο Μπετόβεν πηγαίνει με τη μητέρα του στο Άμστερνταμ, όπου δίνει συναυλίες.
1782 Γίνεται βοηθός του οργανίστα του Εκλέκτορα της Κολωνίας.
1783 Αρχίζει μαθήματα βιολιού με τον Φραντς Ρις. Συνθέτει τρεις σονάτες για πιάνο.
1784 Εισέρχεται στο μουσικό κύκλο του αρχιδούκα Μαξιμίλιαν. Διορίζεται βοηθός αυλικός οργανίστας. Συνθέτει το Ρόντο σε Λα Μείζονα.
1786 Αρχίζει φιλικές σχέσεις με την οικογένεια Μπρόινινγκ. Αρχίζει να διδάσκει πιάνο.
1787 Φεύγει για τη Βιέννη, όπου φθάνει στις 7 Απριλίου. Συναντά τον Μότσαρτ στις 20 Απριλίου. Επιστρέφει στη Βόνη, πεθαίνει η μητέρα του.
1789 Αναγνωρίζεται ως προστάτης της οικογένειάς του.
1790 Συνθέτει μια καντάτα για τη διαδοχή του Λεοπόλδου ΙΙ.
1791 Γράφει τη μουσική του Ritterballet για τον Κόμη Βάλντσταϊν.
1792 Ο εκλέκτορας και ο κόμης Βάλντσταϊν τον στέλνουν στη Βιέννη για να παρακολουθήσει μαθήματα δίπλα στον Χάιντν και εγκαθίσταται εκεί.
1793 Πατρονάρεται από τον Πρίγκιπα Λιχνόβσκι, μαθητεύει κοντά στον Χάιντν, αλλά παίρνει κρυφά μαθήματα από τον Σενκ.
1794 Μαθητεύει στο Αλμπρεχτσμπέργκερ, ενώ ο Χάιντν βρίσκεται στο Λονδίνο.
1795 Πρώτη δημόσια εμφάνιση στη Βιέννη, με το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2, έργο 19. Δημοσιεύονται για πρώτη φορά έργα του.
1796 Επισκέπτεται την Πράγα, τη Δρέσδη και το Βερολίνο όπου παίζει για τον Πρώσο Βασιλιά.
1798 Γνωρίζει τον Γάλλο πρέσβη Στρατηγό Μπερναντότ, ο οποίος προτείνει την ιδέα μιας συμφωνίας αφιερωμένης στον Ναπολέοντα. Αρχίζουν τα πρώτα προβλήματα με την ακοή του.
1799 Εκδίδεται η Παθητική Σονάτα. Αρχίζει να διδάσκει την Κόμισσα φον Μπρούνσβικ.
1800 Λαμπρό δημόσιο κοντσέρτο απλώνει τη φήμη του στο εξωτερικό.
1801 Τον ταλαιπωρεί όλο και περισσότερο η κώφωσή του. Ερωτεύεται την κόμισσα Τζουλιέτα Γκουιτσάρντι και της αφιερώνει τη Σονάτα του Σεληνόφωτος.
1802 Μαθαίνει ότι η κώφωση του είναι ανίατη. Σκέπτεται την αυτοκτονία. Γράφει τη Διαθήκη του Χάιλιγκενστατ και ολοκληρώνει τη Συμφωνία αρ.2.
1804 Πρεμιέρα της Ηρωικής Συμφωνίας στο παλάτι του πρίγκιπα Λάμπκοβιτς.
1806 Ο κόμης Ραζουμόφσκι παραγγέλνει τα τρία κουαρτέτα εγχόρδων, στα οποία δίνεται το όνομά του.
1808 Πρεμιέρες των Συμφωνιών αρ.5, έργο 67 και αρ.6, έργο 68.
1809 Ο αρχιδούκας Ροδόλφος, ο πρίγκιπας Λόμπκοβιτς και ο πρίγκιπας Κίνσκι του προσφέρουν ένα ισόβιο ετήσιο εισόδημα για να παραμείνει στη Βιέννη.
1810 Κάνει πρόταση γάμου στη δεκαοκτάχρονη Τερέζε Μαλφάτι, χωρίς επιτυχία.
1818 Αρχίζει να εργάζεται πάνω στη σύνθεση Misa Solemnis για τη στέψη του αρχιδούκα Ροδόλφου ως αρχιεπισκόπου.
1819 Η κώφωσή του γίνεται απόλυτη.
1826 Επηρεάζεται βαθιά από την απόπειρα αυτοκτονίας του ανιψιού του. Συνθέτει το τελευταίο έργο του, το Κουαρτέτο Εγχόρδων αρ.16 σε Φα, Έργο 135.
1827 26 Μαρτίου. Πεθαίνει στη Βιέννη σε ηλικία 56 ετών.
  • Ο Μπετόβεν κατέστρεψε το αγγλικό πιάνο του, ένα Μπρόντγουντ, χτυπώντας με μανία τα πλήκτρα, σε μία μάταιη προσπάθεια να ακούσει τον ήχο του. Χρησιμοποιείται πάντως ακόμη σε συναυλίες έργων του και είναι ασφαλισμένο για 5.000.000 λίρες.
  • Ο Μπετόβεν απαιτούσε αψεγάδιαστη συμπεριφορά από τις γυναίκες. Όταν απέλυσε μια θαυμάσια οικονόμο επειδή εκείνη είχε πει ένα μικρό, αθώο ψέμα, εξήγησε με αυστηρότητα στους επικριτές του: "Όποιος λέει ψέματα έχει ακάθαρτη καρδιά και δεν μπορεί να μαγειρέψει σούπα με αγνά υλικά".
  • Κατά τη διάρκεια μιας πρώτης πρόβας της όπερας Φιντέλιο στο παλάτι του πρίγκιπα Λόμπκοβιτς, έλειπε από την ορχήστρα ένα επιπλέον φαγκότο. Όταν ο πρίγκιπας πρότεινε να χρησιμοποιήσουν μόνο αυτά που είχαν στη διάθεσή τους, αναφέρεται ότι ο Μπετόβεν φώναξε: "Ο Λόμπκοβιτς είναι γάιδαρος!".
  • To 1791 ο Μπετόβεν επισκέφτηκε το παλάτι στο Ασάφενμπουργκ όπου συνάντησε το διάσημο πιανίστα Γιόχαν Στέρκελ. Ο Μπετόβεν, θαυμαστής του ευγενικού ύφους του Στέρκελ, εξέπληξε τον διάσημο πιανίστα με το δικό του παίξιμο και την ικανότητά του στον αυτοσχεδιασμό σε ένα ύφος που μιμούνταν εκείνο του Στέρκελ.


Σχόλια