Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Σοπέν - Βαλς, Έργο 64

Ο Σοπέν δεν ήταν ο πρώτος συνθέτης που έγραψε βαλς για πιάνο, η προσέγγισή του όμως ήταν ιδιαίτερα πρωτότυπη. Πολλοί συνθέτες είχαν γράψει παρόμοια έργα, τα βαλς του Σοπέν όμως δεν ήταν απλοί χορευτικοί σκοποί και δεν προορίζονταν βέβαια για χορό.

Από τα είκοσι περίπου βαλς που συνέθεσε ο Σοπέν, μόνο τα μισά εκδόθηκαν όσο ζούσε. Τα υπόλοιπα εκδόθηκαν μετά το θάνατό του - πολλά μάλιστα σε ιδιαίτερα επιμελημένη έκδοση.

Βαλς του Ενός Λεπτού, Έργο 64, αρ.1

Το Βαλς του Ενός Λεπτού φανερώνει σημαντική τεχνική τόλμη. Το έργο αυτό προοριζόταν να διαρκεί ένα περίπου λεπτό, παρόλο που δεν είναι γνωστό αν κάποιος πιανίστας εκτός από τον ίδιο το Σοπέν, πέτυχε ποτέ αυτόν τον άθλο.



Βαλς Αρ.7 σε Ντο δίεση ελάσσονα, Έργο 64, αρ.2

Το βαλς αυτό είναι ασυνήθιστα εκφραστικό αντλώντας μεγάλο μέρος της επίδρασής του από την αλληλεπίδραση των διαφορετικών ρυθμικών μοτίβων. Περιλαμβάνει άλλωστε μια μελωδία εξαιρετικής ομορφιάς και συναισθήματος.



Βαλς σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 64, αρ.3

Αυτό το βαλς είναι απλό και σύντομο και ο χρόνος στο σύνολό του είναι χαλαρός. Εδώ ο Σοπέν έχει επιλέξει μια καθαρή τριμερή δομή. Το απαλό κεντρικό τμήμα παρουσιάζει ένα σύντομο πέρασμα με τρίλιες, όπου η μουσική μετατονίζεται. Το ασυνήθιστο στοιχείο εδώ είναι πως η μελωδία ερμηνεύεται από το χαμηλότονο τμήμα του οργάνου.



Σχόλια