Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Τσαϊκόφσκι - Εισαγωγή


Η μουσική του Ρώσου ρομαντικού συνθέτη Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, υπερομαντική και υπερευαίσθητη, προκαλεί την άμεση συγκίνηση του ακροατή αφού καθρεφτίζονται συχνά σε αυτή με σπάνια αμεσότητα και ανεπιτήδευτη ειλικρίνεια "επεισόδια" της πολυτάραχης ζωής του. Ένας αποτυχημένος γάμος τον φόρτωσε με ενοχές από τις οποίες ποτέ δεν κατόρθωσε να απελευθερωθεί.

Όπως όμως συνήθως συμβαίνει, ο πόνος αποδείχθηκε αφορμή διέγερσης των δημιουργικών χαρισμάτων του συνθέτη. Η τρυφερή μελαγχολία και η συγκρατημένη απαισιοδοξία που λυτρώνουν πολλές από τις σελίδες της μουσικής του, δεν οφείλονται μόνο στα σλάβικα χρωματοσώματά του, αλλά και στις απογοητεύσεις τις οποίες εισέπραξε στη διάρκεια του βίου του.

Δε μετέτρεψε βεβαίως τον πόνο του σε χαρά. Τον μετέτρεψε όμως σε δύναμη, χάρη στην οποία κατόρθωσε να αντισταθεί στις επιταγές των καιρών του που ήθελαν κάθε έκφραση τέχνης να υποτάσσεται στους κανόνες της κραταιάς ρώσικης σχολής. 

Ο Τσαϊκόφσκι υπήρξε πράγματι λιγότερο Ρώσος και περισσότερο δυτικός. Κι αν η μουσική του αμφισβητήθηκε όσο ζούσε, σήμερα αναγνωρίζεται ως η σημαντικότερη που γεννήθηκε στη ρώσικη γη.

(Γιώργος Β. Μονεμβασίτης)


Σχόλια