Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Μότσαρτ - Andante για Φλάουτο και Ορχήστρα σε Ντο Μείζονα, Κ315

Το Δεκέμβριο του 1777 o Μότσαρτ έγραψε στον πατέρα του στο Ζάλτσμπουργκ για κάποια παραγγελία που είχε λάβει από τον ερασιτέχνη φλαουτίστα και προστάτη της μουσικής, Ντε Ζαν. Η παραγγελία περιελάμβανε μεταξύ άλλων και "τρία σύντομα, απλά κοντσέρτα για φλάουτο".

Ο Μότσαρτ έγραψε δύο κοντσέρτα το 1778, αλλά δημιουργήθηκαν προβλήματα όταν τα έργα έφτασαν στον προστάτη του. Εικάζεται ότι ο Ντε Ζαν απέρριψε το Andante του πρώτου κοντσέρτου και ζήτησε την αντικατάστασή του. Ο Μότσαρτ ανταποκρίθηκε σε αυτήν την αίτηση και έγραψε ένα εναλλακτικό αργό μέρος, ενώ το αρχικό - που παρουσιάζεται εδώ - παρέμεινε ανεξάρτητο.

Δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε ότι αυτό το έξοχα γραμμένο Andante, με το ρευστό, μελωδικό φλάουτο, αποτελεί ένα παράδειγμα σύνθεσης του Μότσαρτ για το λιγότερο αγαπητό του όργανο.

Μια σύντομη ορχηστρική εισαγωγή οδηγεί σε ένα αργό, λυρικό αρχικό θέμα του φλάουτου. Η ορχηστρική συνοδεία είναι πλούσια και γεμάτη, αλλά χωρίς ποτέ να υπερβαίνει τον σολίστ. Ένα πιτσικάτο των εγχόρδων οδηγεί σε ένα τελικό τμήμα - εδώ το φλάουτο αναδύεται από τη χαμηλότερη έκτασή του σε ένα υψηλό σημείο του φάσματός του, τραγουδώντας ψηλά πάνω από τα άλλα όργανα. Ένα σύντομο ορχηστρικό εμβόλιμο αναβλύζει από την τελευταία νότα του φλάουτου.

Νέα, διαφορετική, μάλλον θλιμμένη μουσική ακολουθεί - αλλά όχι λιγότερο όμορφη. Δεν διαρκεί όμως πολύ. Οι πρότερες ιδέες επαναλαμβάνονται και οδηγούν σε μια καντέντσα, μετά την οποία το σύνολο ολοκληρώνει το έργο.




Σχόλια