Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Τζορτζ Γκέρσουιν - Τρία πρελούδια για Πιάνο

Τα Τρία Πρελούδια για Πιάνο του Γκέρσουιν αποτελούν ένα ικανοποιητικό σύνολο: δύο αρκετά σύντομα και ζωντανά μέρη σε κάθε πλευρά ενός περισσότερο εκτεταμένου, αργού κεντρικού κομματιού.

1. Allegro ben ritmato e deciso

Το πρώτο πρελούδιο, σε Σι ύφεση Μείζονα, έχει έναν εύθυμο συγκοπτόμενο ρυθμό και μια ελκυστική μελωδία, που υπαινίσσεται ρυθμούς της Λατινικής Αμερικής, όπως είναι η ρούμπα και τη στενή σχέση τους με αυτούς της τζαζ.


2. Andante con moto e poco rubato

Το μεσαίο πρελούδιο, σε ντο δίεση ελάσσονα, είναι το γνωστότερο από τα τρία. Είναι ένα ακόμη δείγμα του ιδιαίτερου τρόπου επεξεργασίας του μπλουζ από τον Γκέρσουιν, με την αργή, νωχελική μελωδία να ηχεί πάνω από έναν καμβά επαναλαμβανόμενων συγχορδιών για το αριστερό χέρι. Ένα κεντρικό τμήμα μεταβάλλει τον τρόπο από ελάσσονα σε μείζονα κι επίσης μεταφέρει τη μελωδία στο αριστερό χέρι ή γραμμή του μπάσου.


3. Allegro ben ritmato e deciso

Ο ρυθμός του τελικού πρελούδιου, σε Μι ύφεση ελάσσονα, μας γυρίζει στο ζωντανό κόσμο του χορού, του εμπνευσμένου από την τζαζ. Ο Γκέρσουιν αποκαλούσε αυτό το πρελούδιο "Ισπανικό", όμως αυτή η περιγραφή είναι ίσως παραπλανητική καθώς δεν ανταποκρίνεται στο ύφος του κομματιού.




Σχόλια