Σοπέν - Βαλς, έργο 69 και έργο 18

Η στάση του Σοπέν απέναντι στο Βαλς εμφανίζεται αμφίσημη. Έγραψε δεκαοκτώ Βαλς, αλλά δημοσίευσε μόνο οκτώ και παρήγγειλε να καούν τα υπόλοιπα (το Βαλς αρ.9 εντούτοις, διασώθηκε). Βαλς αρ.9 σε Λα ύφεση Μείζονα, Έργο 69, αρ.1 Ο Ρόμπερτ Σούμαν το περιέγραψε ως "ένα κομμάτι σαλονιού από τα πιο ευγενικά....απόλυτα αριστοκρατικό". Βαλς σε Σι ελάσσονα, Έργο 69, αρ.2 Η χαριτωμένη εισαγωγή του Βαλς σε Σι ελάσσονα ίσως διαθέτει μια ευδιάκριτη θλίψη - όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση μελαγχολική. Η γρήγορα μετακινούμενη μελωδική γραμμή είναι και λαμπρή και αισιόδοξη. Αργότερα, η εισαγωγική μελωδία μεταφέρεται στη μείζονα τονικότητα, σύντομα όμως επανέρχεται η ελάσσονα τονικότητα και μαζί η προηγούμενη διάθεση. Βαλς Αρ.1 σε Μι ύφεση Μείζονα, Έργο 18 Ο Σοπέν συνέθεσε το σπινθηροβόλο Βαλς αρ.1 σε Μι ύφεση μείζονα Έργο 18 (Grande Valse Brilliante) στη Βιέννη το 1831, ενώ στα γράμματά του υπαινίσσεται την απέχθειά του για αυτό το ύφος. Το βαλς αυτό αντιπαραθέτει και συνδυάζει ένα σύνολ

Ave Maria (Άβε Μαρία)


Προσευχή στην Παρθένο, που αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος προέρχεται από το Ευαγγέλιο (Λουκάς 1,28 και 42) και το δεύτερο μέρος προστέθηκε μόνο κατά τον ΙΓ΄αιώνα (στο τέλος από τη "Σάντα Μαρία"). Για αυτόν το λόγο, ολόκληρο το κείμενο μελοποιείται μόνο σε σχετικά όψιμη εποχή. Κυρίως οι μεγάλοι συνθέτες πολυφωνικής μουσικής του ΙΣΤ' αιώνα (Ζ.Ντεπρέ, Ο.ντιΛάσο, Π.Λ.ντα Παλεστρίνα, Ζ.Αρκαντέλτ, Κ.Μοντεβέρντι και άλλοι) μαγεύτηκαν από αυτή την προσευχή, από την οποία μας πρόσφεραν θαυμάσια δείγματα.

Η προσευχή ξαναγύρισε στο αποκορύφωμα της δόξας της το 1800, όταν ο Φ.Σούμπερτ μελοποίησε μια προσευχή Άβε Μαρία



Ενδιαφέρουσα επίσης είναι η 'Αβε Μαρία του Γκουνό, που μελοποιήθηκε πάνω στην αρμονική βάση ενός πρελούντιου του Γ.Σ.Μπαχ.


Σχόλια